Uždėjau fotoaparatą ant beždžionės. Tai sukrėtė mano supratimą apie žmoniją

Uždėjau fotoaparatą ant beždžionės.  Tai sukrėtė mano supratimą apie žmoniją

Prieš keletą metų aš bendradarbiavau su Nacionalinė geografija dėl projekto, kuriuo HD kameros pritvirtinamos prie makakų beždžionių Gibraltare. Kameros labai tiksliai susietos su beždžionės žvilgsnio kryptimi ir galvos / kūno padėtimi. Kai atgavome kameras, filmuota medžiaga beveik puikiai atskleidė, ką veikė beždžionės. Mes „matėme“ jų akimis.

Bendra baimės patirtis

Barbarų makakų beždžionės patelė, vardu Sylvia, nustojo maitintis, persikėlė į uolos kraštą ir atsisėdo. Kadangi ji buvo netoli Gibraltaro uolos viršūnės, nukreipta į pietus, vaizdas buvo nuostabus. Tai buvo „auksinė valanda“. Monitorius užpildytas Gibraltaro sąsiauriu centre, auksiniais spinduliais, atsimušančiais į vandenį, ir kalnu, Jebel al Musa, kitu Heraklio stulpu, kylančiu iš Šiaurės Afrikos viršūnės, liečiančiu giliai mėlyno ir raudonuojančio dangaus platybę. .. Tai turbūt pats gražiausias vaizdas, kokį man teko matyti.

Tada Silvija pasislinko, reguliuodama savo kūną ir žvilgsnį, ir ištraukė kvapą iš mano plaučių. Kelias ateinančias minutes ji sėdėjo, o aš sėdėjau su ja, sužavėtas vienos iš nuostabiausių mano (mes?) kada nors matytų panoramų. Tada, daug negalvodama, ji apsisuko ir grįžo žemyn nuo skardžio pamaitinti gėlių.

Makakos ant Gibraltaro uolos. Kreditas: Sam / Adobe Stock

Esu tikras, kad per tas kelias akimirkas Sylvia ir aš patyrėme baimę: stiprų fiziologinį ir emocinį pojūtį, įkvėptą suvokiamai didžiulio arba nepaprastai stulbinančio dirgiklio. Baimė yra ne tik žmonėms. Yra pranešimų, kad laukinės šimpanzės prisijungia prie tyrinėtojo saulėlydžio metu ir stebi, kaip raudonas rutulys nukrenta žemiau horizonto, ir apie beždžiones, kurios dalijasi stebinimo akimirkomis su stebėtojais. Kiti gyvūnai demonstruoja išorinius baimės požymius taip, kaip galime išmatuoti ir atpažinti.

Atrodo, kad jie ir mes patiriame galimybę būti nustebinti ypač galingų vizualinių ir patirtinių dirgiklių. Tačiau nors dėl susijusių vizualinių, neurobiologinių ir emocinių fiziologijų žinduolių baimės patyrimo aspektai gali būti panašūs, žmonėms šios baimės pasekmės gali būti gana skirtingos.

Prenumeruokite savaitinį el. laišką su idėjomis, kurios įkvepia gyventi gerai.

Mano mintys po nuostabos akimirkų su Sylvia buvo tapyba, poezija, muzika, aplinkosauga ir degantis noras dalytis pojūčiais su kitais. Bėgant metams patirtis įstrigo, paskatinusi mane persvarstyti daug ką išmoktą ir pakeisti savo tyrimų programos aspektus. Tai pakeitė mano mokslą.

Tikrai negaliu žinoti, bet nemanau, kad Silvija pasitraukė su tokiais pat įspūdžiais ir potraukiais. Ir čia slypi kažkas ypač įdomaus apie buvimą žmogumi. Mums baimė yra ne tik emocinis atsakas į nepaprastai didelius ar galingus dirgiklius, bet ir patirtis, galinti mesti iššūkį mūsų dabartinėms atskaitos sistemoms, kaip „matome“ pasaulį. Tai gali paskatinti mus permąstyti savo tikrovės supratimą ir savo vietą joje.

Žmonėms baimė yra ne tik ryšio su kažkuo daugiau nei mes patys momentas.

Baimė atitraukia mus nuo mūsų smegenų nuolatinio savireferencinio veikimo, dirgiklių apdorojimo, pagrįsto ankstesne patirtimi per mūsų pačių kūną ir protą – net jei tik akimirką savirefleksija nuplaunama ir mes jaučiame ryšį su (arba geriau). „buvimas su“) daugiau nei mes patys.

Šis poveikis gali būti matomas smegenų skenavimuose ir atsispindi savęs ataskaitose. Daugybė tyrimų rodo, kad baimės patyrimas gali padidinti prosocialų elgesį, padidindamas dosnumą ir padedantį elgesį, nukreipdamas dėmesį nuo savęs ir nukreipdamas jį į kitus. Tai gali padidinti aplinkosauginį sąmoningumą ir palengvinti gerovės jausmą. Emocinis ir pažintinis baimės poveikis gali būti transformuojantis.

Mes tai padarėme savaip

Nenuostabu, kad kai kuriais baimės aspektais dalijamės su kitais primatais. Evoliucijos istorijos sieja visą gyvenimą. Tačiau dėl išsišakojusio evoliucijos modelio kiekviena giminė yra „sava“. Ir žmonės bent jau pastaruosius milijonus metų buvo mūsų „saviški dalykai“ labai savitu būdu.

Ankstyvieji žmonės pradėjo keisti aplinkinį pasaulį kurdami sudėtingus akmens, kaulo ir medžio įrankius. Matyti akmens viduje daugybę formų ir galimybių ir dirbti su tuo akmeniu, kad būtų sukurta nauja forma, naujas instrumentas – tai yra tai, ko neturėjo ir nepadarė joks kitas organizmas šioje planetoje. Ir šis elgesys kartu su vis sudėtingesniais bendravimo ir bendradarbiavimo būdais pakeitė žmogaus smegenis ir kūnus.

Tuo pačiu metu mūsų protėviai pradėjo tyrinėti naujas žemes, pasklidusias po didžiąją planetos dalį, įveikdami didžiulius iššūkius ir patirdami daugybę naujų vaizdų, garsų ir pojūčių – pertvarkydami mūsų jutimo ir vaizduotės gebėjimus.

Mažiausiai prieš 300 000 metų mūsų protėviai su savo mirusiaisiais kartais elgdavosi su pagarba. Jie pradėjo smulkinti spalvotus mineralus ir augalus bei maišyti juos su vandeniu, sukurdami pigmentus, kuriuos tepdavo ant kūno ir įrankių. Netrukus po to jie pradėjo tapyti ant urvų sienų ir formuoti akmenį bei kaulus į nuostabias gyvūnų ir žmonių figūrėles.

Kambodžos senovinės freskos ir urvų paveikslai ant Agkor Vato šventyklos sienų. Kreditas: „Vivid Cafe“ / „Adobe Stock“.

Per pastaruosius 30 tūkstantmečių žmonės pradėjo intensyviai taikyti šiuos kūrybinius ir vaizduotės įgūdžių rinkinius pačiame pasaulyje, palikdami nuostabius materialinius pėdsakus ir įnešdami prasmės visur. Žmonės nuostabiais, radikaliais ir kartais siaubingais būdais keičia augalus, miškus, gyvūnus, planetos paviršių ir mus pačius. Tai yra žmogaus niša, mūsų būdas „būti“ pasaulyje.

Baimė kaip katalizatorius

Ši niša išsivystė kaip sistema, kuri supainioja smegenis, kūnus ir visuomenes su mus supančiu pasauliu, įterpdama ir ištraukdama prasmę į viską ir iš jos. Nenuostabu, kad žmogaus reakcija į baimę neapsiriboja patyrimo momentu. Baimės patyrimo apmąstymas gali sukelti sistemos šoką, verčia mus suprasti ir jausti, kad galimi „kiti dalykai“.

Lavinos ar žaibo smūgio sukelta baimė galėjo turėti įtakos vaizduotės ir suvokimo pastūmėjimui, kuri pasireiškė kuriant akmeninius įrankius ar atliekant eksperimentus su ugnies gaudymu. Ilgalaikiai saulėlydžių vaizdai iš pakrančių, tolimų kalnų, ugnikalnių išsiveržimai ir mėnulio, saulės ir žvaigždžių „judėjimas“ galėjo atlikti svarbų vaidmenį skatinant mūsų protėvių migraciją per neatrastus kraštovaizdžius. Žmogaus biologijos, evoliucijos istorijos ir kultūros detalės kartu siūlo išskirtinį pagarbos, kaip kūrybiškumo, vaizduotės ir pokyčių katalizatoriaus, vaidmenį.

Baimė gali priversti mus permąstyti savo tikrovės supratimą ir savo vietą joje.

Šiandien teigiama, kad pagarba yra pagrindinė, netgi priežastinė, skatinanti religiją, didelius mokslo pasiekimus ir nuostabius meno kūrinius. Vaikščiojimas į Toledo ar Kordobos katedras Ispanijoje arba įėjimas į Mėlynąją mečetę Stambule dažnai įkvepia gilų baimę, patvirtina tikėjimą arba sukuria jį iš naujo. Tikėtina, kad atomo atradimas, reliatyvumo teorija, DNR struktūra ir banginių giesmė, besitęsianti mylių atstumu, leidžianti banginių šeimos gyvūnams „matyti“, „jausti“ ir dalytis juo vandenyną, greičiausiai buvo paveikti baimingumo akimirkų, įkvėpusių mokslininkus pereiti už čia ir dabar, kad įsivaizduotumėte ir sukurtumėte naują galimybę pažinti pasaulį. Didžiojo kanjono didybė, Amazonės atogrąžų miškų intensyvumas ir Antarktidos krantai dažnai įkvepia aistrą, kuri kyla tapyboje, muzikoje ir prozoje.

Mėlynosios mečetės viduje (Sultanahmet Camii), Stambulas, Turkija. Kreditas: Luciano Mortula-LGM / Adobe Stock

Baimės biokultūrinė kilmė

Mūsų atsakas į baimę nėra stebuklingas; tai biokultūra. Žmonės išplėtojo tam tikrą atėjimo į pasaulį būdą, kuris sukuria pagrindą baimei, kuri turės įtakos mums. Žmonių vaikai turi ilgiausią vaikystę iš visų primatų. Mes gimstame turėdami tik apie 40 % suaugusiųjų smegenų dydžio, o tai reiškia, kad didžioji dalis mūsų neurobiologinio vystymosi vyksta ne įsčiose, pasaulyje.

Žmonės gyvena sudėtinguose ir dinamiškuose kultūriniuose pasauliuose, kuriuose mus supa prasmė ir istorija, o mūsų mintis, pojūčius ir veiksmus formuoja bendruomenės, visuomenės ir ekologijos, kuriose esame panirę. Kultūrinė ir socialinė patirtis tiesiogine prasme yra įtraukta į mūsų smegenis ir kūną, kai jie auga. Mūsų pojūčiai ir sąveika su pasauliu padeda struktūrizuoti nervinius ryšius ir daro įtaką raumenų, kaulų ir net mūsų mikrobiomo augimui.

Mūsų atsakas į baimę nėra stebuklingas; tai biokultūra.

Sulaukę maždaug ketverių metų, žmonės pradeda rodyti baimės požymius, o per ateinančius kelerius metus šis gebėjimas auga ir susipina su savęs jausmo vystymusi ir gebėjimu lyginti savęs reprezentavimą su galingais įvykiais ir patirtimi, abstraktūs dirgikliai.

Kalba ir žmogaus komunikaciniai procesai bei menas sukuria papildomą sluoksnį, dėl kurio mūsų patirtis ir baimės naudojimas yra ypač transformuojantis. Baimė išgyvenama kaip pagarbios pagarbos jausmas, sumaišytas su baime ar nuostaba, arba emocija, jungianti baimę, pagarbą ir nuostabą, o žmonės tai paverčia socialine realybe. Žmogui pradinis baimės jausmas beveik niekada nesibaigia. Mes priimame tą patirtį į savo mintis kaip stimulą ir įkvėpimą, dirbame su ja ir bandome grąžinti ją į pasaulį.

Awe, kaip aš pasidalinau ja su Sylvia, tikriausiai pasitaiko daugelyje rūšių. Tačiau žmonėms baimė yra ne tik ryšio su kažkuo daugiau nei mes patys momentas. Baimė gali būti išskirtinė ir permaininga, nes išsivystėme kaip būtybės, kurios tokią patirtį supainioja su vaizduote, kūrybiškumu ir kultūra ir priverčia ją plisti į mūsų socialinį pasaulį, galbūt pakeisdamos gyvenimus ir ateitį.

Žmonės išsiugdė ypatingą gebėjimą pažvelgti į mus supantį pasaulį, matyti jį tokį, koks jis yra, ir įsivaizduoti naujas galimybes, naujas sritis, naujus būties būdus – ir bent jau pabandyti juos paversti realybe. Šis faktas, atsižvelgiant į mūsų santykį su baime, turėtų mus jaudinti ir gąsdinti.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.